Smarta sätt att marknadsföra sig på

Det finns många sätt för företag att marknadsföra sig på. Däremot är marknadsföringsbudgeten begränsad och det gäller att hitta de metoder som passar företaget bäst. Ofta är det en kombination av traditionell marknadsföring och digital marknadsföring.

Den snabba teknologiska utvecklingen har bidragit till flera nya digitala marknadsföringssätt samtidigt som traditionell marknadsföring förblir viktig. För många företagare kan det vara överväldigande med alla dessa möjligheter. Det är värt att ta sig tid och läsa på om de olika marknadsföringsmetoderna och därefter testa sig fram med relativt små summor och på så sätt hitta de metoder som passar just ditt företag bäst. I många fall är en kombination av digital och traditionell marknadsföring den optimala strategin. Nedan följer några smarta och relativt billiga sätt att marknadsföra sig på.

Reklamprodukter med tryck

Traditionell marknadsföring inkluderar bland annat tryckt material och fysiska reklamprodukter. Dessa är inget nya sätt att marknadsföra sig på, men det fungerar. Vårt samhälle blir allt mer digitalt, vilket gör det extra välkommet med icke-digitala reklamprodukter. Med traditionell marknadsföring kan du effektivt nå ut till din målgrupp. Reklamprodukter med företagets logga är ett smart sätt att fånga potentiella kunders uppmärksamhet. En beachflagga med tryck är ett utmärkt exempel på en reklamprodukt med tryck. Dessa går att använda utanför butiken för att locka in kunder eller på event och mässor. Andra smarta produkter med tryck är bland annat pennor, broschyrställ, vattenflaskor och t-shirtar.

Digital marknadsföring

Digital marknadsföring är brett begrepp som innefattar all den marknadsföring där konsumenten nås via digitala plattformar, som exempelvis datorer, surfplattor och telefoner. Digital marknadsföring har som fördel att det är enkelt att mäta och kräver relativt liten budget för att sätta igång. Exempel på digital marknadsföring är följande:

  • Marknadsföring i sociala medier, H&M är ett exempel på ett svenskt företag som satsar mycket på marknadsföring i sociala medier.
  • Sökmarknadsföring (SEM) vilket innefattar sökordsannonsering på till exempel Google
  • Sökmotoroptimering (SEO) som leder till hur bra företagets hemsida rankas i sökmotorer som Google

 

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en enkel och kostnadseffektiv marknadsföringsmetod. Dessutom är det enkelt att mäta resultat och hitta en strategi som passar för ditt företag och målgruppen. Nyhetsbrev, kampanjer och särskilda erbjudanden är populära mejl att skicka ut. Det går även att segmentera och göra olika utskick till olika kundgrupper. Oavsett om du vill informera om nya produkter, få en potentiell kund att slutföra sitt köp eller få en kund att handla igen så går det att trigga dessa beteenden med strategisk e-postmarknadsföring. Den amerikanska boendesajten Airbnb har lyckats mycket väl med sin e-postmarknadsföringsstrategi där de säljer in extra aktiviteter till användare som redan bokat boende via sajten.

Samarbeten med influensers

En relativt ny form av marknadsföring är samarbeten med så kallade influensers. En influenser är en person med en många följare på sociala medier eller bloggläsare. Influencern tar betalt för att skriva eller publicera något om företagets produkt eller tjänster. Klockföretaget Daniel Wellington och mobilskalstillverkaren Ideal of Sweden är två exempel på svenska företag som nått stora framgångar tack vare samarbeten med influensers.

Stäng meny