Att hitta en leverantör är inte det allra enklaste för en e-handlare. En hel del paket försenas och försvinner på vägen, och många får det svårt att bestämma sig för vem de ska samarbeta med för att få det så billigt och smidigt som möjligt. Att erbjuda smidiga och billiga leveranssätt är en av de största konkurrensfördelarna du som e-handlare kan ha. Därför är det bra att vara påläst och hålla sig uppdaterad. Här skriver vi om hur du kan lösa upp flaskhalsen som de flesta e-handlare fightas med.
Det är svårt att förstå att den största flaskhalsen inom e-handeln är leveransen. Samtidigt är leveransen, och att skicka paket, den allra största och viktigaste USP:en som e-handeln har. Att kunden lugnt och stilla kan sitta hemma i soffan och beställa hem varor, är bland det största som har hänt handeln och tillväxten i modern tid. Och här finns mycket konkurrensfördelar att plocka hem. Så hur gör man för att kunna erbjuda den billigaste och snabbaste leveransen? Mycket handlar om vad du har för budget, men att ha några olika lager utspridda över storstadsregionerna kan vara en smart idé.
Kunden väljer billig frakt
Eftersom internet är så pass överskådligt och många varor går att jämföra på nätet, blir det leverantören som har störst utbud och billigast frakt som vinner. Därför är det som e-handlare en fråga om överlevnad att välja en leveranstyp som funkar. Det är viktigt att de som sköter ens leveranser har snabb leveranstid och gör det billigt. Dessutom är det ingen som vill ha krångel på vägen.
För att kunna erbjuda billig frakt behöver du ha lager som ligger i närhet till dina konsumenter. Därför är det bra om du kan placera ditt lager strategiskt. Ju närmre storstäderna du kommer, desto dyrare blir lagerlokalerna. Gör en kalkyl, där du räknar ut hur nära du kan komma utan att gå minus totalt sett. Visar det sig att du faktiskt skulle tjäna på att flytta lagret närmre dina kunder, men betala lite mer i hyreskostnader, då är svaret givet att du ska flytta. Många tänker sig att lagrets placering inte spelar roll, men självklart gör det det. Vill du kunna erbjuda snabb leverans, kanske inom en arbetsdag, då är det viktigt att lagret ligger nära till hands. Självklart för många, men kanske inte för alla.
Paket som fastnar
I media går det ofta att läsa om sena leveranser – eller till och med uteblivna sådana. Så pass att många väljer att avsluta sina samarbeten med en del aktörer, eftersom de helt enkelt inte kan hålla vad de lovar. Läs om det i Expressen och i DN. En e-handlare bör vara pragmatisk och strategisk. Se till att du väljer en leverantör som har schyssta villkor och som vet hur man löser logistiken på bästa sätt. Tänk stort och praktiskt, och våga ta vissa risker. Då kommer du komma långt i den konkurrensutsatta branschen som e-handeln faktiskt är.